برق-قدرت

برق-قدرت

اینجا فقط از برق و الکترونیک و کامپیوتر حرف می زنیم
برق-قدرت

برق-قدرت

اینجا فقط از برق و الکترونیک و کامپیوتر حرف می زنیم

طراحی آسانسور با رویکرد دیجیتال، قسمت نهم

قسمت اول

قسمت دوم

قسمت سوم

قسمت چهارم

قسمت پنجم

قسمت ششم

قسمت هفتم

قسمت هشتم

https://s18.picofile.com/file/8440412626/0222.jpg

خوب! میبینم که ول کن نیستید و هنوز دوس داریدتا ادامه ی داستان رو براتون بگم. همون طور که گفتم یه فوت کوزه گری مونده تا بتونید یه مدار فرمان آسانسور طراحی کنید. اگه به آخرین عکس قسمت هشتم توجه بکنید میبینید که کنتاکتهایی که نشون دهنده ی سنسور طبقات هستند با دو نام متفاوت در نقشه اومدن: S و SW.

https://s19.picofile.com/file/8436288850/43.jpg

اما این که این تفاوت از کجا اومده و چرا وارد نقشه شده فوت کوزه گری هست که الان درباره ش بحث می کنیم. همین طور که گفتم فرض اولیه این بود که در هر طبقه یه میکروسوئیچ قرار داره که وقتی آسانسور به اون طبقه (و در حقیقت روبروی در آسانسور) میرسه فعال مشه. این میکرو سوئیچ رو در قسمتهای اول با S مشخص کردیم. حالا ِآیا SWها یه سری میکروسوئیچ دیگه هستند؟ خیر!

حقیقت اینه که وقتی آسانسور وارد طبقات میشه و میکروسوئیچ اون طبقه رو فعال میکنه ما به دو جور کنتاکتور نیاز داریم:

  1. یه کنتاکتوری که وقتی بوبینش برقدار بشه بلافاصله با حرکت آسانسور بی برق بشه. این کنتاکتور رو اسمش رو میذاریم SW و بوبین ش رو با خود میکروسوئیچ هر طبقه تغذیه می کنیم.  پس این کنتاکتورها نیازی به کنتاکت نگه دارنده ندارن.
  2.  یه کنتاکتور دیگه هم داریم که برقدار میشه ولی همین طور برقدار می مونه تا آسانسور حرکت بکنه و به طبقه ی بعدی/قبلی بره.بوبین  این کنتاکتور رو با کنتاکت باز کنتاکتور SW همنام خودش تغذیه می کنیم و براش کنتاکت نگه دارنده می ذاریم و اسمش رو میذاریم S. این کنتاکتور وقتی که برقدار بشه همین طور برقدار می مونه. حالا چطوری باید برق ش رو قطع کنیم؟ با استفاده از کنتاکتهای بسته ی طبقه ی بعدی و قبلی.

هر دو تا ردیف کنتاکتورهای رو می تونید توی نقشه ی زیر ببینید.

https://s18.picofile.com/file/8436704968/44.jpg

اگه به نقشه ی اول رجوع کنید می بینید که کنتاکت های SW  رو سری کردیم با بوبین نگه دارنده ی کنتاکتورهایی که به پوش باتون های هر طبقه وصل هستند. با این روش اتاقک آسانسور به هر طبقه که برسه میادش و کنتاکتور پوش باتون اون طبقه رو خاموش می کنه. کنتاکت های کنتاکتورهای S رو هم در مسیر کنتاکتورهای UP و DOWN استفاده کردیم چون در این مسیر ها باید حرکت اتاقک آسانسور ادامه پیدا بکنه و تا زمانی که آسانسور وارد یه طبقه ی دیگه نشده باشه قطع نشه.

الان دیگه شما مدار فرمان کامل یه آسانسور برای ساختمون سه طبقه رو دارید.برای دیدن مدار فرمان آسانسور ساختمون چهار طبقه و بالاتر فردا دوباره بیایید همینجا و مهمون ما باشید.

قسمت دهم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد