برق-قدرت

برق-قدرت

اینجا فقط از برق و الکترونیک و کامپیوتر حرف می زنیم
برق-قدرت

برق-قدرت

اینجا فقط از برق و الکترونیک و کامپیوتر حرف می زنیم

طراحی آسانسور با رویکرد دیجیتال، قسمت هفتم

قسمت اول

قسمت دوم

قسمت سوم

قسمت چهارم

قسمت پنجم

قسمت ششم

https://s18.picofile.com/file/8440412626/0222.jpg

تا اینجای داستان یاد گرفتیم که چه جوری مدار فرمانی طراحی بکنیم که آسانسور رو حرکت بده. حالا قصد داریم بریم سراغ تکمیل کردن مدار فرمان تا علاوه بر حرکت آسانسور بتونه اون رو متوقف هم بکنه. گفتیم که توی هر طبقه یه پوش باتون هست که وقتی فشار ش می دیم آسانسور باید بیاد ش و توی اون طبقه بایسته. به ازای هر پوش باتون یکی دیگه هم داخل اتاقک آسانسور هست که موازی میشه با پوش باتون همون طبقه ولی ما توی شکل نکشدیدمیش تا مدارمون ساده تر بشه. از پوش باتون باید منطقا به یک کنتاکتور وصل بشه و کنتاکت نگه دارنده ی اون کنتاکتور با پوش باتون موازی بشه تا وقتی که پوش باتون رو ول کردیم کنتاکتور وضعیت اون رو حفظ بکنه تا آسانسور یادش نره که باید بره و کجا بایسته. یعنی نقشه ی زیر:

https://s18.picofile.com/file/8436072784/38.jpg

حالا وقتی که مثلا پوش باتون b3 فشار داده بشه و ول بشه کنتاکت نگهدارنده ی b3میادش و این کنتاکتور رو فعال نگه ش میداره. (چراغ موازیه شده با بوبین کنتاکتور روشن میمونه)

https://s19.picofile.com/file/8436072800/39.jpg


کنتاکتهای b3 در مسیرهای مختلف مدار فرمان حرکت آسانسور (چه به سمت بالا و چه به سمت پایین) هم تغییر وضعیت میدن. فرض کنیم که آسانسور در طبقه ی اول هست و قراره بره بالا. مدار به صورت زیر در میادش:

https://s19.picofile.com/file/8436072542/40.jpg

چون s1 از قبل بسته بوده به محض بسته شدن b3 بوبین کنتاکتور up برقدار میشه و آسانسور حرکت می کنه به سمت بالا. حالا کی باید متوقف بشه ؟ وقتی که رسید به طبقه ی سوم. برای اینکه آسانسور بفهمه رسیده به طبقه ی سوم باید کاری کنیم که کلید s3(که نشون دهنده ی رسیدن اتاقک آسانسور به طبقه ی سوم هست) بیادش و کنتاکتور b3 رو بی برق بکنه. در این صورت دیگه اتاقک آسانسور متوقف میشه.

میدونیم که میکروسوئیچ s3 در حقیقت دو تا کنتاکت داره: باز و بسته. کنتاکت بسته ش رو میاییم و سری می کنیم با کنتاکت نگه دارنده ی b3. در این صورت با رسیدن آسانسور به طبقه ی سوم s3 تغییر وضعیت میده و کنتاکت بسته ش باز میشه و در نتیجه برق رو از روی بوبین کنتاکتور b3 بر میداره. همین کار رو برای طبقات دیگه هم انجام میدیم. به همین راحتی. فقط فعلا به جای S1 از sw1 استفاده میکنیم توی نقشه تا در قسمت بعدی توضیح بدم که چرا.

https://s19.picofile.com/file/8436073350/41.jpg

قسمت پیچیده ی داستان مونده که اون رو هم بعداتوضیح میدیم. فعلا تا اینجا رو داشته باشید.


قسمت هشتم

قسمت نهم

قسمت دهم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد