برق-قدرت

برق-قدرت

اینجا فقط از برق و الکترونیک و کامپیوتر حرف می زنیم
برق-قدرت

برق-قدرت

اینجا فقط از برق و الکترونیک و کامپیوتر حرف می زنیم

برق اضطراری با اولویت برق شهر؛ قسمت اول

https://s18.picofile.com/file/8440412626/0222.jpg

https://s18.picofile.com/file/8433710184/emergency2.jpg

 گاهی وقتها مصرف کننده ی حساسی ندارید و قصد  دارید تا از یک دیزل ژنراتور به عنوان برق اضطراری استفاده کنید. مدار ساده ی بالا می تواند نیازهای شما را برآورده کند. کنتاکت بسته ی کنتاکتور NSدر مسیر کنتاکتور EMG قرار می گیرد. با قطع برق NS قطع شده و کنتاکت بسته ی آن سبب روشن شدن بوبین EMG و بسته شدن کنتاکتهای قدرت آن میشود. مصرف کننده (که در اینجا یک موتور سه فاز معمولی است) با یک فاصله ی زمانی خیلی کوتاه دوباره برقدار می شود.

توجه به چند نکته درباره ی این مدار ضروری است:

  1. برای مصرف کننده هایی مثل کامپیوتر(که حافظه ی آنها در صورت قطع لحظه ای برق پاک می شود) باید از UPS استفاده کنید.
  2. اگر برای موتورهای سه فاز از چنین مداری استفاده می کنید باید جهت چرخش صحیح موتور را پس از وصل شدن برق دیزل ژنراتور حتما چک کنید.
  3.  تیغه های کنتاکتور EMG باید توان تحمل جریان مصرفی را داشته باشند.
  4. این مدار تنها به قطع شدن یک فاز حساس است و فرضا اگر فازهای 2 یا 3 قطع شوند عکس العملی نشان نمیدهد. برای قطع یک فاز باید از محافظهای دوفاز شدن استفاده کنید.
  5. هم در مسیر برق شهر و هم برق دیزل ژنراتور باید بسته به توان مصرف کننده از فیوزهای مناسب استفاده شود.
  6. اولویت در این مدار با برق شهر است. یعنی با وصل مجدد برق شهر مجددا بوبین کنتاکتور NS برقدار شده و دیزل ژنراتور را از مدار خارج می کند.
  7. برای استفاده از این مدار باید دیزل ژنراتور همیشه روشن باشد. برای اینکه با قطع برق دیزل ژنراتور خودش به صورت خودکار استارت بشود و بعد به مصرف کننده وصل شود باید مدار پیچیده تری طراحی شود.
  8. این مدار را می توان برای مواردی استفاده کرد که از دو کنتور مجزا بخواهیم برای تأمین برق یک مصرف کننده استفاده کنیم. یعنی به جای دیزل ژنراتور می توانیم یک کنتور دیگر یا اصولا یک تولید کننده ی دیگر داشته باشیم.
  9. بعضی از مصرف کننده ها هستند که اگر برقشان قطع شد نباید بلافاصله دوباره برقدار بشوند (مثلا لازم است تا ابتدا روغنشان خنک شود یا ....) این مدار برای این مصرف کننده ها مناسب نیستند و باید با اضافه کردن چند مدار ایمنی از برق دار نشدن چنین مصرف کننده هایی مطمئن شویم.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد