قیل و قال علم

روزنوشت های علمی من

فیلم جلسه رونمایی از کتاب سیاه چاله به قلم دکتر شیخ جباری:

https://www.aparat.com/v/3EF68

+ نوشته شده در  دوشنبه سوم اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت 13:47  توسط یاسمن فرزان  | 

Physics Colloquium

Dear all,

It is a pleasure to announce our online colloquium 6pm (Wednesday 15 May 2024, 26 Ordibehesht 1403), by Dr. Shahriar Salimi of physics department of University of Kurdistan. More information can be found in the textbox below.

Everybody is welcome to attend.

With kind regards,

M.M. Sheikh-Jabbari

Speaker

Shahriar Salimi

Affiliation

Department of physics of University of Kurdistan

Title of talk

Investigation of the Heisenberg's Uncertainty Principle and the Entropy Uncertainty Relation

عنوان: بررسی اصل عدم قطعیت هایزنبرگ و رابطه عدم قطعیت آنتروپی

Date and time,

6-7:30pm, Wednesday 26 Ordibehesht 1403 (15 May 2024).

Venue: Online

Link

https://www.skyroom.online/ch/schoolofphysics/colloquium

Abstract

Quantum mechanics provided precise and accurate explanations for the experiments conducted at the end of the 19th century. This led to the rapid development of quantum mechanics between 1905 and 1923, capturing the scientific community's attention. At the Solvay Conference in 1927, Werner Heisenberg, a leading figure of the Copenhagen interpretation, presented the uncertainty principle within quantum mechanics. In this lecture, we will explore the significance of Heisenberg's uncertainty principle, discuss a fundamental problem in its original formulation, and introduce the entropy uncertainty relation as an alternative. Furthermore, we will investigate into quantum entanglement and quantum discord, highlighting their crucial roles in precisely determining entropy uncertainty relation.

چکیده:

مکانیک کوانتومی در درک و فهم آزمایش هایی که در اواخر قرن نوزدهم میلادی انجام شده بودند، کمک شایانی به دانشمندان نمود. این امر موجب گشت که این نظریه به سرعت در بازه سالهای 1905 تا 1923 میلادی فرمول بندی شده و توجه زیادی به آن جلب شود. در کنفرانس سلوی در سال 1927، هایزنبرگ، یکی از سردمداران دیدگاه کپنهاگی، اصل عدم قطعیت در مکانیک کوانتومی را معرفی کرد. در این سخنرانی با توجه به اهمیت این اصل، به ایراد اساسی که به فرمول بندی آن وارد است می پردازیم و رابطه عدم قطعیت آنتروپی را به عنوان یک جایگزین مناسب معرفی و سپس به بررسی درهمتنیدگی و ناهمخوانی کوانتومی و نقش بارز آنها در محاسبه دقیق رابطه عدم قطعیت آنتروپی خواهیم پرداخت.

+ نوشته شده در  شنبه یکم اردیبهشت ۱۴۰۳ساعت 13:39  توسط یاسمن فرزان  | 

با سلام،

همان گونه که قبلا اطلاع رسانی شده است ساعت ۵ تا ۵:۴۵ دقیقه روز پنجشنبه این هفته (۳۰ فروردین) جلسه رونمایی و معرفی کتاب سیاهچاله ها به قلم دکتر شیخ جباری و دکتر گرومیلر خواهیم داشت. جلسه بیشتر به پروسه نگارش کتاب و چالش های آن می پردازد تا به محتوای کتاب. در نتیجه می تواند برای افراد با تخصص های دیگر نیز جالب باشد.

شرکت آنلاین برای عموم آزاد و رایگان است. بیشتر جلسه به سئوال و جواب اختصاص خواهد داشت.

برای اطلاعات بیشتر درمورد فرآیند نگارش کتاب و محتویات آن به مقاله‌ای به قلم دکتر شیخ جباری در صفحات ۲۶ تا ۳۱ مجله اخبار در لینک زیر مراجعه نمایید:

https://ipm.ac.ir/publications/pdf/106.pdf

لینک حضور در جلسه:

https://www.skyroom.online/ch/schoolofphysics/hepco

جلسه به صورت هیبرید برگزار می شود. در واقع برنامه انتهایی همایش فیزیک انرژی های بالاست.

به امید دیدار شما در جلسه

یاسمن فرزان

+ نوشته شده در  شنبه بیست و پنجم فروردین ۱۴۰۳ساعت 10:34  توسط یاسمن فرزان  | 

چند اطلاعیه را یادآوری می نمایم.

۱) فردا روز سه شنبه چهاردهم فروردین آقای دکتر انصاری فرد سخنرانی ای ویژه ارائه خواهند داد به عنوان

« انتشار کربن ناشی از فعالیت‌های انسانی و ردپای محققان هپکو بر روی زمین»

از دوستداران محیط زیست و فیزیک دعوت می نمایم در این سخنرانی مجازی شرکت نمایند:

Date and time

Tuesday, April 2nd, 2024 (Farvardin 14th, 1403), 2:00 pm (Tehran zone)

Link

https://www.skyroom.online/ch/schoolofphysics/highenergyseminar

۲) در روزهای واپسین ۱۴۰۲ پنجره های ساختمان فرمانیه از لحاظ ایمنی و رگلاژ و عایق سازی بهسازی شد.

از این پس بکوشیم که کمتر در سرمایش و گرمایش اتاق ها و سالن، انرژی تلف نماییم. در آستانه فصل گرما و نیز در آستانه فصل سرما باید جلساتی داشته باشیم که در آن در مورد راهکارها برای این امر مهم هم-اندیشی نماییم. به طور مشخص باید در فصل تابستان جایگزینی برای روشن ماندن دایمی سماور بیاندیشیم. ایده هایی اگر دارید با مدیر اجرایی محترم پژوهشکده در میان بگذارید تا در مورد عملی بودن آنها سرفرصت مطالعه نماییم.

۳) در ۳۰ فروردین همایشی در مورد فیزیک انرژی های بالا و کیهانشناسی داریم. مهلت ثبت نام نزدیک هست. برای اطلاعات بیشتر رجوع کنید به

https://physics.ipm.ac.ir/conferences/hepco/index.jsp

۴)
در انتهای برنامه، به رونمایی از کتاب سیاهچاله دکتر شیخ جباری و پرسش و پاسخ درمورد کتاب خواهیم پرداخت. برای اطلاعات بیشتر درمورد فرآیند نگارش کتاب و محتویات آن به مقاله‌ای به قلم دکتر شیخ جباری در صفحات ۲۶ تا ۳۱ مجله اخبار در لینک زیر مراجعه نمایید:

https://ipm.ac.ir/publications/pdf/106.pdf

۵) به منظور جمع آوری باطری‌های مستعمل، محفظه‌ای در طبقه همکف ساختمان فرمانیه تعبیه گشته است. می‌توانید باطری‌های مستعمل خود و یا اطرافیان خود را از خانه و محل کار با خود به همراه آورید و در این محفظه قرار دهید. پس از جمع آوری توسط نهادی خیریه درآمد حاصل از بازیافت باطری ها صرف خرید پروتز برای بیماران نیازمند خواهد شد.

هر یک باطری قلمی می تواند یک مترمکعب خاک را آلوده سازد. از این رو بازیافت آن برای سلامت جامعه و محیط زیست در دراز مدت بسیار حیاتی است.

۶) انجمن فیزیک ایران برای ادامه برنامه های مفیدی که برگزار می کند کمبود بودجه دارد. این نیاز باید از پرداخت حق عضویت اعضا تامین شود. مطابق آیین نامه ها و ضوابط داخلی پژوهشگاه دانش های بنیادی اعضای هیئت علمی که پژوهانه دارند می توانند حق عضویت خود و اعضای گروه خود را از محل پژوهانه بپردازند. گمان می کنم در سایر دانشگاه ها و پژوهشگاه ها هم چنین آیین نامه ها و تسهیلاتی باشد. اگر هم دانشگاهی چنین تسهیلاتی نمی دهد کم کاری می نماید چرا که بنا به ضوابط داخلی وزارت عتف دانشگاه ها مکلف هستند که حق عضویت اعضا را بازپرداخت نمایند:

https://www.psi.ir/news2_fa.asp?id=1441

اگر دانشگاه شما در این امر اهمال می کند می توانید به نامه هایی که در لینک بالا آمده است ارجاع دهید.

+ نوشته شده در  دوشنبه سیزدهم فروردین ۱۴۰۳ساعت 10:54  توسط یاسمن فرزان  | 

چنان که می دانید کانال مینجیق بیش از یک سال هست که حذف شده. اما وبلاگ مینجیق بر دامنه آرزوبلاگ به آدرس زیر فعال هست. این ماه مطالبی منتشر خواهم کرد که باور دارم مهم هستند. خوشحالم می کنید اگر همراهی کنید. نظرات در وبلاگ مینجیق با کلیک بر باخیش قابل دیدن هستند. نحوه نظر گذاشتن هم دقیقا مثل دامنه بلاگفاست:

http://yasamanfarzan.arzublog.com/

+ نوشته شده در  جمعه سوم فروردین ۱۴۰۳ساعت 19:2  توسط یاسمن فرزان  | 

با عرض سلام و وقت بخیر

به پیوست پوستر چهارمین گردهمایی سالیانه بانوان در فیزیک ایران که از طرف انجمن فیزیک (شاخه بانوان) در 27 اردیبهشت 1403 برگزار خواهد شد ارسال میگردد.

من جزو سخنرانان یا برگزار کنندگان نیستم و تنها اطلاع رسانی می نمایم. یکی از سخنرانان خانم دکتر ایرجی زاد، از اساتید قدیم ما در دانشگاه صنعتی شریف، هستند. من شخصا در دوره کارشناسی از ایشان بسیار آموخته ام.

عنوان سخنرانی ایشان «فیزیک و حوزه های میان رشته ای: فرصت های پیش رو» است. آن گونه که از عنوان پیداست موضوع فراجنسیتی است و در نتیجه برای آقایان نیز می تواند جذاب باشد.

زمانی که ما دانشجو بودیم (نیمه اول دهه هفتاد خورشیدی) خانم دکتر ایرجی در دانشکده جلساتی برگزار می کرد که در ان مسایل عملی زندگی و بحث ارتباط با صنعت مورد توجه قرار می گرفت. اما چون مد روز آن زمان در دانشکده، در آسمان ها سیر کردن و بی توجهی به مسایل زمینی بود این جلسات چندان مورد استقبال قرار نمی گرفتند و حتی ریشخند می شد. به هر حال هر ایده بدیع و پیشرویی در زمانی ریشخند می شود. (صد البته جنسیت خانم دکتر ایرجی زاد هم در این برخورد عمومی بی تاثیر نبود هرچند استاد قوی تر و مصمم ترو با اعتماد به نفس تر از آن بود که اهمیتی دهد!). با توجه به مشکلاتی که گریبانگیر کشور هست بازگشت به این دیدگاه خانم دکتر ایرجی زاد می تواند مفید باشد.

در اساسنامه انجمن فیزیک به ارتباط با صنعت تاکید شده، ولی به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است.

به علت تاثیر پررنگ خانم دکتر ایرجی زاد احتمالا شاخه بانوان در این امر در انجمن فیزیک پیشرو خواهد بود.

در این دوره دکتر یاسر عبدی هم جزو هیئت مدیره انجمن فیزیک هست که امیدوارم به همت ایشان و همکاری شاخه بانوان و سایر شاخه ها انجمن در این دوره در این عرصه ها فعال تر گردد.

البته باید سعی کنیم فعالیت های قبلی انجمن نظیر برگزاری همایش های سالیانه تخصصی هم سال به سال شکوفاتر گردند. اگر انجمن فیزیک در همه عرصه هایی که در اساسنامه آن آمده با همه قوا فعال نباشد در کوران حوادث و تحولاتی که در آینده نزدیک در کشور رخ خواهد داد هرچه کاشته ایم می تواند له شود.

منظور من این نیست که کسی که کارش به عنوان مثال نظریه ریسمان هست از فردا به طمع این که « نون در فلان فن آوری مد روز هست» به آخر مقاله اش یک جمله در مورد این فن آوری بچسباند و در این سفره گسترده خیالی بانگ «انا الشریک» سر دهد. دوره به این شکل سر سفره نشستن حدود بیست سال هست که گذشته! من نوعی که کارم از صنعت به دور هست قرار نیست در این عرصه فعال باشم. اگر ادعایش را بکنم هم از کارخودم می مانم و هم در ان زمینه ضعیف عمل می کنم. برگزاری همایش و.... در زمینه فیزیک ذرات کاری هست که از دست من بر می آید و بهتر است به جای ادعای کاری که بلد نیستم در همان زمینه فعالیت بهینه خود را بکنم.

اما آنهایی را که در این عرصه سررشته دارند (مثل خانم دکتر ایرجی راد یا آقای دکتر یاسر عبدی)

حمایت معنوی می کنم. به عنوان مثال، دانشجویان علاقه مند و مستعد در آن زمینه را به آن سو هدایت می نمایم.

خلاصه این که برای این که به عنوان یک فیزیک دان در اینده این مملکت جایگاهی داشته باشیم، باید امروز فعالیت های انجمن فیزیک را با حضور فعال خود یاری رسانید. به خصوص این برنامه را که به نام بانوان هست و به افق فن آوری های نو می نگرد.
لینک ثبت نام و اطلاعات بیشتر: https://www.psi.ir/farsi.asp?page=women1403
از حسن توجه تان سپاسگزارم
پیشاپیش سال نو مبارک

با احترام

یاسمن فرزان

+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و هفتم اسفند ۱۴۰۲ساعت 15:36  توسط یاسمن فرزان  | 

با سلام و عرض احترام

در تاریخ ۳۰ فروردین ۱۴۰۳، پژوهشکده فیزیک همایشی یک روزه در زمینه فیزیک انرژی های بالا و کیهانشناسی برگزار خواهد نمود. برنامه به طور همزمان حضوری و مجازی برگزار می گردد. سخنرانی ها تخصصی خواهند بود. از علاقه مندان دعوت می شود که در این برنامه شرکت فرمایند.

مهلت ثبت نام تا ۱۶ فروردین است.

برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام به سایت زیر مراجعه فرمایید:

https://physics.ipm.ac.ir/conferences/hepco/index.jsp

برنامه اولیه در سایت موجود است. عناوین سخنرانی ها تا اواسط فروردین ماه در سایت بارگذاری خواهد شد.

با احترام

یاسمن فرزان

پی نوشت محیط زیستی:

۱- این همایش دوستدار محیط زیست خواهد بود. خواهشمندیم با نیروهای اجرایی پژوهشکده در راه این هدف همکاری نمایید تا حتی الامکان، میزان آلایندگی محیط زیست کم باشد.

۲- به منظور جمع آوری باطری‌های مستعمل، محفظه‌ای در طبقه همکف ساختمان فرمانیه تعبیه گشته است. شرکت کننده‌ها می‌توانند باطری‌های مستعمل خود و یا اطرافیان خود را از خانه و محل کار با خود همراه آورند و در این محفظه قرار دهند.

+ نوشته شده در  دوشنبه هفتم اسفند ۱۴۰۲ساعت 18:58  توسط یاسمن فرزان  | 

چهارشنبه این هفته (دوم اسفند) روز جهانی زبان مادری است. به این مناسبت فیلم سخنرانی خودم به زبان ترکی را با عنوان ذرات شگفت انگیز نوترینوها که در پاییز در فضای مجازی ارائه دادم به اشتراک می گذارم:

https://www.aparat.com/v/WMqL6

نسخه فارسی همین سخنرانی در لینک زیرین موجود است:

https://www.aparat.com/v/0xPdF

اگر عمری باشد در سال آینده بازهم از این برنامه ها خواهیم داشت.

با احترام

یاسمن فرزان

+ نوشته شده در  دوشنبه سی ام بهمن ۱۴۰۲ساعت 9:19  توسط یاسمن فرزان  | 

Physics Colloquium

Dear all,

It is a pleasure to announce our online colloquium 6pm (Wednesday 28 Feb. 2024, 9 Esfand 1402), by Dr. Alireza Valizadeh of physics department of IASBS, Zanjan. More information can be found in the textbox below.

Everybody is welcome to attend.

With kind regards,

M.M. Sheikh-Jabbari

Speaker

Alireza Valizadeh

Affiliation

Department of physics of IASBS, Zanjan

Title of talk

Theoretical and Computational Aspects of Neuroscience

عنوان: نقش مطالعات نظری و محاسباتی در علوم اعصاب

Date and time,

6-7:30pm, Wednesday 9 Esfand 1402 (28 Feb. 2024).

Venue: Online

Link

https://www.skyroom.online/ch/schoolofphysics/colloquium

چکیده:

درک کارکردهای مغز و سیستم عصبی موجودات زنده از جهات مختلفی در شکل­ دادن به دنیای پیش رو اهمیت دارد. مطالعه مغز با رویکرد علوم اعصاب به معنای امروزی از ابتدای سده بیستم آغاز شد ولی به لحاظ پیچیدگی ذاتی مغز و محدودیت­های موجود در دسترسی به داده­‌های مغزی، دانش کنونی ما از آن بسیار ناقص است. در این سخنرانی اهمیت رویکرد نظری-محاسباتی در پیشبرد دانش مغز را با ذکر مثال­‌هایی از روند درک سازوکار یادگیری و حافظه و همچنین در تبیین نقش نوسانات مغزی در پردازش اطلاعات در مغز، یادآور می‌­شوم.

+ نوشته شده در  شنبه بیست و یکم بهمن ۱۴۰۲ساعت 8:2  توسط یاسمن فرزان  | 

با سلام و عرض احترام

در انتهای مدرسه انرژی های بالا -که در آبان ماه توسط پژوهشکده فیزیک برگزار شد- شرکت کنندگان درخواست داشتند که کارگاهی به منظور آشنایی با نرم افزار های تحلیل داده و نیز توابع توزیع پارتونی توسط سخنرانان این مدرسه، آقای دکتر حامدعبدالمالکی و آقای دکتر سعید انصاری فرد، برگزار گردد. به این منظور در تاریخ ۱۰-۱۱ اسفندماه (پنجشنبه و جمعه) کارگاهی با عنوان «کارگاه فیزیک انرژی های بالا» برگزار خواهد شد. برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام مراجعه کنید به

https://physics.ipm.ac.ir/conferences/iwhep/index.jsp

مهلت ثبت نام تا اول اسفند ماه است.

با احترام

یاسمن فرزان

ریاست پژوهشکده فیزیک

پی نوشت محیط زیستی:

۱- این کارگاه- همانند مدرسه انرژی های بالا که در آبان ماه برگزار شد- دوستدار محیط زیست خواهد بود. خواهشمندیم با نیروهای اجرایی پژوهشکده در راه این هدف همکاری نمایید تا حتی الامکان، میزان آلایندگی محیط زیست کم باشد.

۲- به منظور جمع آوری باطری های مستعمل، محفظه ای در طبقه همکف ساختمان فرمانیه تعبیه گشته است. شرکت کننده ها می توانند باطری های مستعمل خود و یا اطرافیان خود را از خانه و محل کار با خود همراه آورند و در این محفظه قرار دهند.

+ نوشته شده در  سه شنبه هفدهم بهمن ۱۴۰۲ساعت 10:47  توسط یاسمن فرزان  | 

مطالب قدیمی‌تر