برق-قدرت

برق-قدرت

اینجا فقط از برق و الکترونیک و کامپیوتر حرف می زنیم
برق-قدرت

برق-قدرت

اینجا فقط از برق و الکترونیک و کامپیوتر حرف می زنیم

بازگشت منابع ذخیره هوای متراکم؛قسمت سوم


https://s18.picofile.com/file/8440412626/0222.jpg

سونال پاتل

15 اکتبر 2008

منبع ذخیره هوای متراکم زیرآبی

در ابتدای امسال، غول انرژی آلمان شرکت ئی.اون به سیماس گاروی ، یک پرفسور دانشگاه ناتینگهام، 333500 دلار برای ساخت دو نمونه آزمایشی منبع ذخیره هوای فشرده پرداخت کرده است. نمونه اول بر روی خشکی نصب می شود و نمونه دوم زیر آب نصب شده و از انرژی امواج قدرت می گیرد. گاروی ،که به ایده"مهندسی فراوانی" می اندیشد، در خیالش تعداد زیادی از مخازن ذخیره هوای فشرده در زیر دریا را در ظرف بزرگ مخروطی شکل انعطاف پذیر ،که "کیسه انرژی " نام گرفته است، تصور می کند.

ماشینهای انرژی تجدیدپذیر باید انرژی را به صورت هوای فشرده ذخیره کنند، سپس اگر انرژی در دسترس بیشتر از تقاضای برق در آن زمان بود، مقداری از هوا ذخیره می شود اما گرمای آن گرفته می شود و به یک قسمت اندک از هوا که منبسط می شود داده می شود. گراوی می گوید که این پیش فرض که "نیروگاه بادی، یا "نیروگاه جذر و مدی"، یا "نیروگاه موجی" یا مجتمعی از این نیروگاه ها می توانند "توان پایه" را در بیشتر زمان تحویل دهند.

گراوی محاسبه کرده است که در عمق حدود 600 متر کیسه های انرژی می توانند در حدود 6945 مگاوات ساعت انرژی را در هر متر مکعب ذخیره کنند. نمونه های ساخت او در حال توسعه هستند و در ابتدای سال آینده برای آزمایش آماده هستند.

موتورهای هوای فشرده

در همین اواخر هوای فشرده به دلیل توانایی اش در به حرکت در آوردن موتورهای کوچک مورد توجه قرار گرفته است. خودرو هوایی، که توسط گروه سرمایه گذاری ام.دی.آی در لوکزامبورگ و یکی از مهندسین سابق فرمول یک به نام گای نگره توسعه یافته است، به وسیله یک موتور که از هوای فشرده استفاده می کند (CAE)حرکت می کند. این خودرو از هوای فشرده برای حرکت دادن پیستونهایش استفاده می کند و می تواند به سرعت 56 کیلومتر/ساعت برسد. در سرعت های بالاتر ، این خودرو می تواند به سرعت 145 کیلومتر/ساعت برسد، هوای فشرده قبل از ورود به پیستون به وسیله یک منبع سوختی ثانویه (سوخت زنده، بنزین یا گازوئیل) گرم  و منبسط می شود. ادعا می شود که بازده این ماشین در حدود 100 مایل بر گالن است. هوا به وسیله یک کمپرسور الکتریکی خارجی فشرده می شود.

بر اساس اظهارات معاون مدیرعامل ام.دی.آی ،شوا ونکات، یک خودرو شش نفره خانوادگی با موتور هوا برای بازار آمریکا تا سال 2010 در حال ساخت است(تصویر-2). این خودرو قیمتی در حدود 18000 دلار خواهد داشت.

 

تصویر2- موتور بدون آلودگی. نصب شده بر روی یک خودرو چهار در برای بازار آمریکا.

در ابتدای امسال، شرکت تاتاموتور هندوستان ادعا کرد که تا پایان امسال قصد دارد یک خودرو مجهز به موتور هوای فشرده را در بازار این کشور عرضه کند. اما در ماه آگوست تاتا به روزنامه های هندوستان اعلام کرد که تکنولوژی این خودرو هنوز در مراحل اولیه طراحی است و عرضه این خودرو در آینده نزدیک صورت خواهد گرفت.

 منبع

http://www.powermag.com/issues/departments/global_monitor/The-return-of-compressed-air-energy-storage_1443_p3.html

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد