برق-قدرت

برق-قدرت

اینجا فقط از برق و الکترونیک و کامپیوتر حرف می زنیم
برق-قدرت

برق-قدرت

اینجا فقط از برق و الکترونیک و کامپیوتر حرف می زنیم

استفاده از توربینهای بادی شناور در اقیانوس اطلس


https://s18.picofile.com/file/8440412626/0222.jpg

سونال پاتل

فوریه 2012

در نوامبر سال قبل یک ساختار نیمه شناور به عنوان پایه ای برای یک توربین بادی به قدرت 2 مگاوات در حدود 350 کیلومتر یدک کشیده شد تا به آبهایی با عمق 35 متر در اقیانوس اطلس برده شود و در سواحل آگوخادورای پرتغال نصب شود(تصویر-1). اگرچه پروژه توربین شناور به چند پروژه در دست توسعه مشابه دیگر متصل است به خاطر امکانات نوینی که در بهره برداری از بادهای فلات قاره در خطوط ساحلی بزرگ و عمیق ارائه می کند می تواند در جلب توجه در حوزه انرژی بادی موثر باشد.

تصویر1- پروژه توربین شناور

پروژه توربین شناور توسط شرکایی از کنسرسیوم ویند پلاس شامل شرکت پرینسیپل پاور (واقع در سیاتل)، انرژیاس دی پرتغال، آ سیلوا ماتو، وستاس ویند سیسیتمز، انوو کاپیتال و فوندو دی آپیو آ اینواخائو توسعه یافته است. گزارش شده که بیش از 60 فروشنده اروپایی در سوارکردن، نصب و تحویل ابتدایی این توربین بادی 80 ولتی در کارخانه لیسناوه ، نزدیک ستوبال پرتغال، مشارکت داشته اند.

پس از آن ،بنا به گفته پرینسیپل پاور، تمامی مجموعه بدون استفاده از جرثقیلهای سنگین دریایی به میان آبهای اقیانوس یدک کشیده شده است. از ژانویه به بعد دست اندرکاران این توربین شناور آن را آزمایش کرده و عملیات راه اندازی آن را انجام داده اند که این فعالیتها شامل آزمایشهایی در زمینه بهره برداری و رسیدن به ظرفیت نهایی می شود.

این پروژه نه اولین توربین بادی شناور است و نه بزرگترین آنها. در ماه ژوئن 2009 شرکت زیمنس انرژی و شرکت نروژی استات اویل یک توربین بادی شناور 2.3 مگاواتی را در 12 کیلومتری ساحل و در عمق 220 متری دریای شمال نصب کردند.  این پروژه در حال بهره برداری است و اخیرا استات اویل درخواست اجاره یک مکان برای یک پروژه آزمایشی شناور در خلیج ماین را به دفتر مدیریت انرژی اقیانوس آمریکا داده است.

اما چه چیزی توربین شناور را از پروژه های دیگر متمایز می کند؟ توربین شناور بر خلاف های ویند استات اویل که اساسا شبیه یک بویه (یک تیر که با سه کابل به کف دریا بسته شده) است یک ساختار نیمه شناور دارد که توسط 4 تا 6 کابل به کف دریا بسته شده است و بیشتر شبیه یک سه پایه عمل می کند. توربین شناور همچنین در این نکته متمایز است که می تواند به خارج دریا کشیده شود یا در آبهای کم عمق تر (بین 30 تا 50 متر) بکارگرفته شود.

توربین شناور با صفحات محصور کننده ای که آب را به دام می اندازند در هر پایه اش مجهز شده است که تأثیرات جریانات گردابی را کاهش می دهند. همچنین این سیستم یک بدنه حلقه بسته قابل تنظیم را ارائه می کند که می تواند نیروی ناشی از باد را کاهش دهد و فواید زیادی در هنگامی که سرعت و جهت باد عوض می شود دارد. تمام مجموعه توسط اجزای متعارف ،شامل زنجیرها و کابلهای پلی استر و لنگرهای پیش دفن شده کاهش دهنده پسا، به کف دریا متصل می شود. ستیزه هایی که می توند اسباب زحمت طرح شوند شامل قیمت فولاد بکار رفته و شبکه اتصال است.

تولیدکنندگان طرح می گویند که با وجود اینها، سادگی و طراحی اقتصادی می تواند صنعت انرژی فلات قاره ای را تقویت کند. آنتونیو ویدیگال ، مدیر اجرایی فوندو دی آپیو آ اینواخائو، می گوید:" اعماق اقیانوس جبهه بزرگ بعدی در حوزه انرژی است." او پروژه توربین شناور را یکی از تکنولوژی های قابل اعتماد می داند و اضافه می کند:" تکنولوژی توربینهای بادی فلات قاره ای ، به ویژه این پروژه، به ما اجازه خواهند داد تا بادهای قوی تر و پایدارتر را مهار کنیم و در میان مدت انرژی قابل توجهی را به شبکه های خود تحویل دهیم. امروزه زمان آزمایشهای گسترده و معتبرسازی است، پیشروی در توسعه این تکنولوژی قابل اتکا."

منبع

http://www.powermag.com/renewables/wind/4319.html

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد