برق-قدرت

برق-قدرت

اینجا فقط از برق و الکترونیک و کامپیوتر حرف می زنیم
برق-قدرت

برق-قدرت

اینجا فقط از برق و الکترونیک و کامپیوتر حرف می زنیم

ساخت نیروگاه تبدیل نیروی باد به هیدروژن در اروپا

https://s18.picofile.com/file/8440412626/0222.jpg

سونال پاتل

1 فوریه 2012

رضاکیانی موحد

کنسرسیومی از شرکتهای اروپایی ، با پشتیبانی مالی دولت آلمان فدرال، یک نیروگاه را در نزدیکی برلین به اتمام رسانده اند که انرژی باد را در فرآیند تجزیه آب (هیدرولیز) بکار می برد و از هیدروژن به دست آمده برای تولید انرژی و گرما استفاده می کند. این پروژه قسمتی از یک برنامه تحقیقاتی در زمینه تبدیل انرژی های تجدید پذیر به هیدروژن جهت ذخیره انرژی می باشد.

نیروگاه 6مگاواتی پرنزلاو (Prenzlau) درماه اکتبر  ،دو سال پس از آغاز ساختمان آن، تمام شد تا از باد هیدروژن بگیرد. این تکنولوژی مبتکرانه توسط شرکت سوئدی واتنفال هدایت شد و شرکتهای انرتاگ، توتال، زیمنس و دفتر تحقیقات و بودجه آلمان و سازمانهای محیط زیستی را به همراه خود دارد.

این نیروگاه شامل یک واحد بیوگاز، سه دستگاه توربین 2 مگاوات، دو تولید کننده مرکب گرما و انرژی و یک واحد هیدرولیز می باشد. زمانی که باد قوی باشد و نیاز اندکی به انرژی باشد هیدروژن ایجاد و ذخیره می گردد تا در روزهای بدون باد ،به همراه بیوگاز، برای تولید حرارت و الکتریسیته سوزانده شود. بر اساس اطلاعاتی که واتنفال منتشر کرده است این هیدروژن را می توان مستقیما در ماشینهایی که از سلولهای سوختی استفاده می کنند بکار برد.

به غیر از چند مشکل فنی، بزرگترین مشکل این پروژه هزینه بالای آن است. هزینه ساخت این نیروگاه 27.3 میلیون دلار بوده است و برآورد می شود که هر مگاوات برق تولیدی در آن هزینه ای بالغ بر 4.6 میلیون دلار داشته باشد. این مبلغ خیلی بیشتر از نیروگاه های گازی یا حرارتی معمولی است که هزینه تولید هر مگاوات برق در آنها بین 1.3 تا 1.95 میلیون دلار می باشد. یک گزارش دولت آلمان می گوید که برای ادامه توسعه این پروژه باید از هزینه های تولید کاسته شود.

با وجود قیمت بالا، واتن فال و شرکایش تصمیم دارند تا فعالیتهای آزمایشی خود برای ذخیره انرژی باد توسط تولید هیدروژن را در چند پروژه بزرگ دیگر ،که یکی از آنها در براندنبورگ آلمان واقع شده است، گسترش دهند. اولیور وینمان ، رییس یکی از واحدهای واتنفال مستقر در آلمان می گوید:" امروزه هیچ سیستمی برای جبران کردن تفاوت بین تولید و مصرف در حوزه انرژی های تجدید پذیر طراحی نشده است. اما این پروژه به ما اجازه می دهد تا یک تعادل در این سیستم ایجاد کنیم و همچنین بازار خوبی بیابیم."

پروژه پرنزلاو چند ابتکار جدید برای تولید و ذخیره هیدروژن ، به علاوه تولید برق، را بکار گرفته است. اقدامهای مشابهی در پروژه آزمایشی فنوسا در اسپانیا (2008) صورت گرفته است. در آن نیروگاه از یک واحد هیدرولیز هیدروژن استفاده شد که می توانست در ساعت 60 متر مکعب هیدروژن با استفاده از نیروی توربینهای بادی تولید کند. این هیدروژن پس از افزایش فشار ذخیره می شد و بعد در یک ژنراتور 60 کیلووات به مصرف می رسید.

آزمایشگاه ملی انرژی های نوین در آمریکا به همراه شرکت انرژی اکسل در سال 2007 یک پروژه برای اثبات توانایی ساخت نیروگاه باد-هیدروژن در مرکز ملی باد بولدر را انجام دادند. این پروژه توربینهای بادی را به دستگاه هیدرولیز وصل می کرد تا آب به اکسیژن و هیدروژن تبدیل شود. هیدروژن به دست آمده را می توان بعدا در یک موتور درون سوز یا سلول سوختی بکارگرفت.

همزمان، دیگر شرکتها گامی فراتر نهاده اند. آنها سعی دارند تا با استفاده از هیدروژن و دی اکسید کربن در مجاورت یک کاتالیزور متان تولید کنند. برجسته ترین مراکز در این حوزه، مرکز تحقیقات انرژی خورشیدی در ورتمبرگ (اشتوتگارت آلمان) و انیستیتو فرانهوفر در کاسل (آلمان) می باشند. این موسسات پیشرو برای ساخت یک تأسیسات آزمایشی با کارآیی 80 درصد با شرکت سولار فیول تکنولوژی اتریش شریک شده اند. این شرکتها گفته اند به محض اینکه بتوانند گاز متان را در مقیاس صنعتی تولید کنند متان تولید شده را برای ذخیره سازی به مراکز ذخیره سازی آلمان خواهند فرستاد.

منبع 

http://www.powermag.com/renewables/wind/European-Firms-Complete-Wind-to-Hydrogen-Power-Plant_4317.html

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد