برق-قدرت

برق-قدرت

اینجا فقط از برق و الکترونیک و کامپیوتر حرف می زنیم
برق-قدرت

برق-قدرت

اینجا فقط از برق و الکترونیک و کامپیوتر حرف می زنیم

رآکتورهای هسته ای کوچک در عمق آب


https://s18.picofile.com/file/8440412626/0222.jpg


فرانسه در ژانویه امسال اعلام کرده است که قصد دارد در راه اندازی رآکتورهای کوچک و ماجولار هسته ای( SMR) شرکت کند. این رآکتورها شکلی شبیه زیردریایی داشته ودر عمق 60 تا 100 متری آب و در چند کیلومتری ساحل نصب می شوند.

شرکت فرانسوی دی.سی.ان.اس (DCNS) -که به مدت چهل سال برای نیروی دریایی فرانسه زیردریایی می سازد- اولین واحد فلکسبلو(Flexblue) را رونمایی کرد. این واحد ترکیبی از یک رآکتور هسته ای و یک توربین بخار به همراه ژنراتوری است که توانی بین 50 تا 250 مگاوات تولید می کند.

تمامی این تجهیزات در یک محفظه استوانه ای شکل به طول 100 متر و قطر 12 تا 15 متر جای داده شده اند. یک رشته کابل زیردریایی می توانند توان تولید شده توسط رآکتورهای زیرآبی را به مصرف کنننده های مستقر در ساحل منتقل کنند.

دی.سی.ان.اس اعلام کرده در حدود 2 سال است که کار بر روی این واحدهای فلکبلو را آغازکرده است و برنامه دارد تا با همکاری دولت فرانسه، غول هسته ای فرانسه شرکت ای.آر.ئی.وی.ای (AREVA) و شرکت الکتریسیته فرانسه بر روی ماجولارکردن و استانداردسازی آن کار کند. بر اساس اظهارات دی.سی.ان.اس در فاز 2 ساله بعدی توسعه، همکاری ها قبلا آغازشده اند و قدمهایی در راه تحقیقات فنی بیشتر و کاوش در گزینه ها و بازاریابی محصول جدید برداشته شده است. آنها همچنین بر روی مسائل ایمنی کار می کنند تا ثابت کنند که رآکتورهای فلکسبلو از دیدگاه ایمنی در سطح نسل سوم رآکتورهای هسته ای نصب شده در خشکی می باشند.

در چند سال گذشته چندین طرح رآکتور زیرآبی معرفی شده اند. نزدیک ترین آنها به طرح SMA کشتی روسی "آکادمیک لومونوسوف" با قدرت 64 مگاوات است که در جولای 2010 در سنت پیترزبوگ به آب انداخته شد.

در آمریکا، دپارتمان انرژی رود ساوانا در پی آزمایش چندواحد کوچک -ازجمله ژنراتورهای ماجولی هایپریون و پی.آر.آی.اس.ام (PRISM) های ساخت هیتاچی- است

در نوامبر گذشته، قانونگذارن دره تنسی گفتند که رگولاتوری هسته ای تصمیم دارد تا سال 2020 در سایت متروک کلینچ ریور از رآکتورهای طراحی شده توسط بابکوک و ویلکاس استفاده کند. اگر مجوزهای لازم توسط کمیسیون رگولاتوری هسته ای صادرشود این مکان اولین محل نصب این رآکتورها در آمریکا خواهدبود.

این تکنولوژی نسبتا جدید به هرحال تا کنون چند عقب نشینی نیز داشته است. در ژانویه، گزارشهای گسترده ای از مشکلات مالی نواسکالا پاور در راه اندازی پروژه رآکتورهای زیرآبی پخش شد که در برابر گروه میکاییل کنوود -سرمایه گذار اصلی خود- شکایت کرده است. نواسکالا الان برای ادامه توسعه پروژه اش به دنبال سرمایه گذار دیگری است.

این رآکتورهای جدید از موانع قانونی -که دیگر انواع منابع انرژی را تهدید می کنند- در امان نیستند. برنامه دی.او.ئی (DOE) رودخانه سوانان -که در حال تست نمونه های رآکتورهای زیرآبی هستند- در ماه ژانویه از تحویل دادن رآکتورهایش به کمیسیون رگولاتوری هسته ای برای کسب مجوزهای لازم طفره رفته است. دی.او.ئی اعلام کرده است که آماده روبرو شدن با رگولاتوری در مرحله طراحی و توسعه است اما رگولاتوری در مرحله ساخت، بهره برداری و بررسی ایمنی رآکتورهای نصب شده قدرتی ندارد. همچنین اضافه کرده است که تا این رآکتورها به شبکه وصل نشده باشند مجوز کمیسیون رگولاتوری هسته ای لازم نیستند.


سونال پاتل

اول مارس 2011

مترجم: رضاکیانی موحد

منبع




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد